woningeigenaar | duurzame aanbieder | intermediair

Training & Ondersteuning

Om u als Duurzame Aanbieder te kunnen profileren hebben wij een training- en ondersteuningsprogramma ontwikkeld. Wij bieden een algemene kennismakingstraining Duurzame Aanbieder aan en introductietrainingen (± 1½ uur), die aansluiten bij de onderwerpen van de Handreikingen:

• Consortiumvorming
• Klantbenadering
• Kwaliteitsborging
• Financieringsopties
• Maatregelen en concepten

Naast de introductietrainingen bieden we (verdiepende) trainingen aan en bieden wij u ondersteuning bij het vormen van een consortium.

Trainingen worden op verschillende plekken aangeboden. Maar u kunt ook specifiek een training aanvragen voor u en uw medewerkers of het consortium waarin u werkt. Die training kan bij u op kantoor worden gegeven. 

Alle trainingen zijn in principe kosteloos.

Training

Wij bieden de volgende ondersteunende trainingen aan. Deze duren een halve dag tot een dag:

Maatregelen en concepten – In stappen naar energieneutraal
Om inzicht te krijgen in het ontwikkelen van een energieneutrale renovatie en de maatregelen die daarvoor genomen moeten worden biedt de Duurzame Aanbieder een interactieve training aan. Er zal met cases worden gewerkt die door iedere deelnemer zelf worden aangedragen. Daarbij zal ook worden ingegaan op verschillende efficiënte combinaties van maatregelen om woningen in meerdere stappen energieneutraal te maken. Zo kunt u de klant een goed plan voorleggen waarbij iedere investering die de klant wil of kan doen een goede stap is in de richting van een energieneutrale woning.

Financiële aspecten
Een Duurzame Aanbieder moet de klant ook kunnen informeren over verschillende financieringsmogelijkheden. Uiteraard is een Duurzame Aanbieder geen financieel expert, maar hij/zij moet wel globaal op de hoogte zijn van subsidiemogelijkheden en bijvoorbeeld weten waar een klant terecht kan voor gunstige leningen voor energiemaatregelen. Ook kennis over het bepalen van terugverdientijden en in relatie daarmee looptijden van leningen is een belangrijk onderdeel voor een klant om tot een goed besluit te kunnen komen. Wij bieden u hiervoor een informatieve training aan.

Klantbenadering
Voordat een klant besluit om zijn/haar woning energieneutraal te laten maken of een aantal maatregelen te nemen moet een Duurzame Aanbieder goed met de klant overleggen wat hij /zij precies zou willen en waarom. Voor het voeren van een dergelijk gesprek zijn verschillende hulpmiddelen en technieken beschikbaar. Een Duurzame Aanbieder moet vervolgens zijn aanbod van duidelijke informatie voorzien en aan de klant duidelijk kunnen uitleggen uit welke maatregelen het aanbod bestaat en waarom. Ook moet de impact van de werkzaamheden duidelijk zijn (hoelang gaat het duren, om welke maatregelen gaat het), is het belangrijk goed af te spreken wie het aanspreekpunt voor de klant is en hoe de klant kan beoordelen of de werkzaamheden volgens afspraak worden uitgevoerd. Nadat het werk is opgeleverd moet de aanbieder aan de klant aangeven welke opvolging hij verzorgt en welke onderhoudsmaatregelen nodig zijn en bij wie hij terecht kan met vragen. Ook hiervoor zijn verschillende technieken en tools beschikbaar. Deze en andere zaken komen in de training klantbenadering aan bod.

Ondersteuning

Voor ondernemers die zich willen kwalificeren als Duurzame Aanbieder bieden wij een ondersteuningsprogramma aan. Dit programma bestaat op dit moment uit een individueel gerichte ondersteuning aan de ondernemer en zijn/haar samenwerkingspartners en daarnaast uit een aantal trainingen. Afhankelijk van de behoefte van de ondernemers zal dit aanbod uitgebreid of aangepast worden.

Individuele ondersteuning
Een belangrijk kenmerk van een Duurzame Aanbieder is het kunnen aanbieden en uitvoeren van een energieneutrale renovatie. Bovendien moet de Aanbieder een Energieprestatiegarantie aan de klant kunnen aanbieden. Veel aanbieders zullen daarvoor een bestendige samenwerking met andere partners aangaan waarbij voor een langere termijn afspraken moeten worden gemaakt met elkaar. Wanneer de Aanbieder en de samenwerkingspartners een daadwerkelijk aanbod gaan ontwikkelen moeten er afspraken gemaakt worden om met elkaar de gewenste kwaliteit te kunnen behalen, aantonen en waarborgen. En over de benadering van en nazorg aan klanten. Wij kunnen u hierbij ondersteunen. Met de Aanbieder en zijn samenwerkingspartners worden stapsgewijs te maken afspraken besproken.

Voor de individuele ondersteuning zetten wij een aantal experts in. In overleg met de Aanbieder en aan de hand van diens wensen wordt bekeken welke expert het beste kan worden betrokken.

Meer informatie
Wanneer u meer informatie wilt over het ondersteuningsprogramma of een afspraak wilt maken dan kunt u contact opnemen met ons secretariaat via info@duurzameaanbieder.nl.